Marketero – MarTech News

Ciekawostki z dziedziny technologii marketingowych

Nie każdy klient w Twojej bazie wyraził zgodę na otrzymywanie treści marketingowych. Czy wiesz, jakie wiadomości możesz wysyłać takim osobom? Podczas planowania kampanii promocyjnych musisz działać zgodnie z przepisami i szanować decyzję odbiorcy o braku zgody. Wysyłanie marketingowych maili bez uprawnienia może skutkować poważnymi konsekwencjami. Jednocześnie nie możesz pozostawić klienta bez informacji na temat realizacji jego zamówienia – do tego służą wiadomości transakcyjne. Masz wątpliwości, jak rozróżnić te dwa typy komunikacji i odpowiednio je targetować? Pomożemy Ci to wyjaśnić!

Jakie są różnice między mailem transakcyjnym a marketingowym?

Gdy masz do czynienia z odbiorcami, którzy nie wyrazili zgody na komunikację marketingową, musisz wciąż mieć możliwość przekazywania im istotnych informacji, np. o zamówieniu czy planowanej dostawie. W takich przypadkach wykorzystywane są wiadomości transakcyjne – automatyczne maile wysyłane w odpowiedzi na konkretne działania użytkownika. Ich głównym zadaniem jest dostarczenie informacji, a nie promocja oferty. W przeciwieństwie do treści marketingowych, użytkownik zazwyczaj oczekuje takiego maila – na przykład w sytuacji, gdy chce zresetować hasło. Nie otrzyma wtedy reklamy, tylko prosty link umożliwiający wykonanie tej czynności. Maile transakcyjne mogą być wysyłane do wszystkich klientów korzystających z Twojej usługi, ponieważ akceptując jej warunki, wyrażają zgodę na tego typu powiadomienia. Ich ważną cechą jest natychmiastowość – klient nie może czekać kilku dni na potwierdzenie płatności czy numer do śledzenia paczki. Takie wiadomości są bardzo często otwierane, bo są po prostu potrzebne.

Z kolei wiadomości marketingowe rządzą się innymi zasadami. Tutaj potrzebujesz wyraźnej zgody odbiorcy na otrzymywanie tego typu treści. Każdy mail reklamowy musi zawierać również możliwość łatwego wypisania się z subskrypcji. To Ty decydujesz, kiedy taką wiadomość wysłać – nie musi być ona związana z żadnym konkretnym działaniem użytkownika. Maile marketingowe mają na celu zachęcenie odbiorcy do skorzystania z oferty – mogą zawierać rekomendacje, linki do bloga czy przyciski prowadzące bezpośrednio do produktów. Często są też personalizowane – dzięki czemu różni użytkownicy mogą otrzymać inne treści, dopasowane do ich zainteresowań czy wcześniejszych aktywności.

Przykładowe wiadomości transakcyjne:

  • Potwierdzenie złożenia zamówienia – w tej wiadomości znajdzie się podsumowanie zakupu, link do śledzenia przesyłki oraz orientacyjna data dostawy.
  • Aktywacja konta użytkownika – po rejestracji system wysyła e-mail potwierdzający pomyślne utworzenie konta. Czasami konieczne jest dodatkowe potwierdzenie przez kliknięcie w specjalny link.
  • Potwierdzenie płatności – jeśli klient opłaci zamówienie online, powinien otrzymać powiadomienie, że płatność została zaksięgowana.
  • Dostęp do produktów cyfrowych – w przypadku zakupu treści wirtualnych, takich jak kursy online czy oprogramowanie, klient otrzyma e-mail z linkiem lub kodem dostępu do zakupionych materiałów.
  • Informacja o problemach z realizacją zamówienia – jeśli wystąpią opóźnienia lub braki magazynowe, klient musi zostać o tym poinformowany. Tego typu komunikaty są przekazywane za pośrednictwem maili transakcyjnych.
  • Subskrypcja lub wypisanie się z newslettera – zarówno zapisanie się, jak i rezygnacja z otrzymywania newslettera powinny zostać potwierdzone odpowiednią wiadomością.
  • Zwrot pieniędzy – w sytuacji, gdy klient zapłacił z góry, a zamówienie nie może być w pełni zrealizowane, należy poinformować go o dokonanym zwrocie środków.
  • Wysyłka faktury – informacje o wystawionych fakturach trafiają do klientów w formie automatycznych wiadomości transakcyjnych.

Przykładowe wiadomości marketingowe:

  • Promocja nowego asortymentu – wprowadzając nowe produkty na rynek, możesz poinformować użytkowników za pomocą maili promocyjnych.
  • Propozycje na podstawie wcześniejszej aktywności – analizując zachowanie użytkownika, np. przeglądane produkty, możesz przesłać mu spersonalizowane rekomendacje.
  • Ogłoszenie wyprzedaży lub rabatów sezonowych – wszelkie promocje i okazje cenowe warto komunikować poprzez kampanie e-mailowe.
  • Newslettery z treściami edukacyjnymi – możesz dzielić się wiedzą, nowinkami branżowymi lub ciekawostkami, dostarczając odbiorcom wartościowe informacje.
  • Zaproszenie na wydarzenia online – zachęć swoich odbiorców do udziału w webinarach lub innych spotkaniach organizowanych przez Twoją firmę.
  • Informacja o starcie przedsprzedaży – wyślij wiadomość do stałych klientów, aby jako pierwsi dowiedzieli się o możliwości zakupu nowości przed premierą.
  • Reklama bestsellerów – wskaż najchętniej kupowane produkty w danej kategorii, aby zwiększyć szansę na zainteresowanie ofertą.
  • Kampania związana z loterią lub konkursem – maile marketingowe świetnie sprawdzają się do promowania loterii i zachęcania do udziału w akcjach specjalnych.

Jak tworzyć różne typy wiadomości?

Gdy Twoja baza kontaktów jest rozbudowana, łatwo się pogubić w tym, jaki typ maila powinien trafić do konkretnego odbiorcy. Z pomocą przychodzi automatyzacja działań marketingowych. W systemie iPresso możesz wygodnie zarządzać zgodami użytkowników dzięki funkcji Menedżera Zgód. To narzędzie pozwoli Ci jasno oddzielić osoby, które mogą otrzymywać wyłącznie wiadomości transakcyjne, od tych, które wyraziły zgodę na kontakt marketingowy. Dobrym rozwiązaniem jest także korzystanie z odrębnych domen do wysyłki różnych typów maili. Dzięki temu unikniesz pomyłek i zwiększysz profesjonalizm komunikacji – np. wiadomość marketingowa wysłana z adresu marketing@twojadomena.pl od razu jasno komunikuje swój charakter.

Podsumowanie

Zarówno wiadomości transakcyjne, jak i marketingowe odgrywają ważną rolę w kontakcie z klientem. Do wszystkich użytkowników możesz kierować maile dotyczące zamówień, dostaw czy aktywacji konta. Natomiast treści promocyjne, takie jak oferty specjalne czy informacje o nowym asortymencie, wymagają wcześniejszej zgody odbiorcy. Aby usprawnić cały proces, warto oddzielić wysyłkę różnych wiadomości, stosując osobne adresy i odpowiednie segmenty kontaktów. System iPresso pomoże Ci zautomatyzować te działania i mieć nad nimi pełną kontrolę.


Chcesz wiedzieć więcej? Kliknij tutaj – skontaktujemy się z Tobą i wspólnie dopasujemy najlepsze rozwiązania.

Udostępnij

O autorze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *