Marketero – MarTech News

Ciekawostki z dziedziny technologii marketingowych

Ostatnio poruszaliśmy kwestię automatyzacji działań związanych z marketingiem wyników. Dziś skupimy się na samym marketingu wyników – jak go zdefiniować, skutecznie realizować, jakie wskaźniki służą do mierzenia jego efektywności, oraz przede wszystkim – jakich błędów unikać, aby nie narazić strategii marketingowej na niepowodzenie.

Czym jest marketing wyników? Przypomnijmy sobie podstawy.

Marketing wyników, czyli performance marketing, to w praktyce taki rodzaj działań marketingowych, które mają za zadanie skłonić klienta do podejścia do konkretnej akcji, która jest dla nas ważna. Może to oznaczać zapisanie się na newsletter, ściągnięcie aplikacji mobilnej, a także zakup określonego produktu lub usługi.

W przypadku performance marketingu reklamodawca płaci w momencie, gdy zamierzony efekt zostanie osiągnięty. Innymi słowy, budżet jest wydatkowany tylko wtedy, gdy klient wykonuje określoną czynność. To podejście kładzie nacisk na konkretny, udokumentowany rezultat. W porównaniu do innych strategii marketingowych, performance marketing zdobywa popularność i znajduje szerokie zastosowanie. Zanim jednak zagłębimy się w szczegóły, warto zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia.

Narzędzia przydatne w marketingu wyników.

Przed rozpoczęciem działań warto nie tylko stworzyć odpowiedni zespół, ale również wyznaczyć cele kampanii performance marketingowej. Wybór narzędzi zależy bowiem w dużej mierze od założonych celów.

Google Analytics – mimo że narosło wiele opinii na temat GA4, nadal są widoczne pewne niedoskonałości. Niemniej jednak jest to podstawowe narzędzie analityczne, które, jeśli zostanie właściwie skonfigurowane, pozwoli ocenić sensowność działań w ramach performance marketingu.

Narzędzia związane z optymalizacją SEO – unikamy wspomnienia konkretnych nazw, jednak w sieci znajdziesz ich wiele. Te znaczące i powszechnie stosowane pomogą Ci w wypracowaniu przemyślanej strategii wykorzystania słów kluczowych, wskazując obszary, na które warto się skupić, a także te, które można od razu odrzucić, takie jak bardziej niszowe słowa kluczowe.

Google Ads – to narzędzie stanowi nieoceniony instrument reklamowy. 

Modele rozliczeniowe w ramach marketingu wyników.

Wcześniej podkreśliliśmy, że w przypadku marketingu efektywnościowego płatność ze strony reklamodawcy następuje w oparciu o osiągnięte rezultaty, a nie jedynie za wyświetlenia reklam. Choć oczywiście z perspektywy budowania rozpoznawalności marki duże ilości wyświetleń również mogą przynieść korzyści – klienci zaczynają zauważać firmę, nawet jeśli początkowo nie klikają w reklamy. Niemniej jednak, nazwa tej strategii jednoznacznie wskazuje na fakt, że to końcowy efekt jest najważniejszy. Istnieje kilka modeli rozliczeniowych, które różnią się w zależności od konkretnej akcji podjętej przez użytkownika:

CPC (koszt za kliknięcie) – opłata za każde pojedyncze kliknięcie.

CPL (koszt za pozyskanie potencjalnego klienta) – opłata za zdobycie leadu. Definicję leadu określasz Ty, może to być na przykład zapis na newsletter lub wypełnienie formularza.

CPA (koszt za akcję) – opłata za konkretną, określoną akcję.

CPO (koszt za zamówienie) – opłata związana z złożeniem zamówienia. W tym przypadku rozliczasz się za same złożenie zamówienia, a nie za jego opłacenie.

CPS (koszt za sprzedaż) – opłata za finalną sprzedaż. Tutaj płatność następuje w wyniku udanej transakcji.

Zalety performance marketingu.

Marketing wyników to znakomita szansa dla Twojej firmy, zwłaszcza jeśli Twoje środki są ograniczone. Jest to także bezpieczne rozwiązanie, ponieważ dopasowujesz strategię do konkretnych potrzeb firmy i działasz zgodnie z jej wymaganiami. Wykonanie performance marketingu jest stosunkowo proste, zwłaszcza jeśli jasno określisz swoje oczekiwania i nie rozpraszasz się (czyt. nie reklamujesz się chaotycznie wszędzie). Kombinacja performance marketingu i Automatyzacji Marketingu umożliwia dotarcie do klienta we właściwym miejscu i czasie, co sprawia, że jest skuteczny, jednocześnie chroniąc przed nadmiernym wydawaniem budżetu na reklamy.

Połączenie performance marketingu z Automatyzacją Marketingu dostarczy istotnych informacji o potencjalnych oraz aktualnych klientach. Poprzez analizę ich zachowań i wyników poprzednich kampanii, nie tylko dostosujesz kolejne działania marketingowe, lecz także spersonalizujesz komunikację z odbiorcami. Pamiętajmy, że kluczowym czynnikiem sukcesu marketingowego dzisiaj jest właśnie spersonalizowany kontakt. Klienci cenią sobie wrażenie, że rozmawiasz z nimi jak z przyjaciółmi, dostarczając im treści, które w danym momencie są dla nich najważniejsze i najbardziej interesujące.

Dodatkowo, skuteczność kampanii w ramach marketingu wyników jest łatwa i szybka do pomiaru, umożliwiając wcześniejszą reakcję na ewentualne problemy lub prezentację udanych rezultatów przed przełożonymi. Marketing efektywnościowy nie jest ograniczający, a wręcz elastyczny. W każdym momencie można dostosować szczegóły kampanii w celu jeszcze lepszego dopasowania do potrzeb klientów. Nie jest to nadmiernie restrykcyjna struktura, a automatyzacja marketingu znacząco wspiera tę elastyczność.

Najważniejsze kanały w ramach marketingu wyników.

Media społecznościowe. Nawet pomimo spekulacji o spadku popularności Facebooka (czy Meta), wciąż pozostaje on skutecznym narzędziem do reklamowania produktów czy usług. Ponadto, platformy reklamowe takie jak Instagram, TikTok czy LinkedIn stale się rozwijają, oferując nowe formaty reklamowe. Strategia performance marketingu może się różnić w zależności od medium – lekkie treści mogą przyciągać na Facebooku, natomiast LinkedIn, jako bardziej profesjonalna platforma, może generować konkretniejsze zapytania i zlecenia, jeśli twoja firma działa w sektorze usług biznesowych.

Programy afiliacyjne. Temat ten zostanie poruszony w osobnym artykule. W skrócie, znalezienie odpowiedniej agencji (czy „afilianta”, jak to się mówi) może być sytuacją, z której wszyscy korzystają. Ty zyskujesz, oni zyskują, a marketing wyników dostarcza wartościowych kontaktów.

E-mail marketing wciąż ma swoje miejsce, zwłaszcza gdy jest połączony z Automatyzacją Marketingu. Wbrew niektórym opiniom, dobrze przemyślany przesył informacyjny może nadal zwiększyć sprzedaż i przyciągnąć nowych klientów.

Podsumowując.

Marketing wyników to konkretna efektywność i szybkie korzyści. Jest przydatny w praktycznie każdej branży, choć naturalnie pasuje do handlu elektronicznego. Przy odpowiedniej analizie, właściwych modelach rozliczeń i połączeniu z Automatyzacją Marketingu, jego potencjał jest ogromny.

Działaj!

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *