Każdy wprawny marketer wie, że komunikacja z klientem to najwyższy priorytet i kwestia ta nie podlega dyskusji. Użytkownicy są jednak obecnie przesyceni różnego rodzaju komunikatami marek, nie tylko tymi marketingowymi. Zaintrygowanie klienta nową ofertą/koncepcją stanowi wyzwanie, nie wspominając o budowaniu trwałej relacji, która wymaga regularnego kontaktu i informowania odbiorców o działaniach marki. Jak na to wszystko znaleźć czas?
Postaw na automatyzację komunikacji!
Rozwiązaniem na wyzwania branży marketingu jest automatyzacja, która pozwala nie tylko dotrzeć z komunikatem o nowym produkcie czy usłudze w tym samym czasie do szerokiego grona odbiorców, ale również umożliwia zastosowanie odpowiedniego komunikatu. Nie ulega bowiem wątpliwości, że treść przekazu powinna być maksymalnie dopasowana do grupy docelowej. Nie każdy produkt jest elitarny, może odpowiadać potrzebom różnych segmentów klientów. Każda grupa może mieć swoje specyficzne potrzeby lub preferencje, a więc i komunikat musi być trafnie dopasowany. Marketing automation to umożliwia. Zastosowanie odpowiednich narzędzi pozwala marketerom dostosować przekaz do grupy docelowej, aby spotkała się z pozytywnym odbiorem.
Potrzeba indywidualizacji komunikatu, jest wyraźnie zauważalna w przypadku newsletterów. Każdy profesjonalny marketer wie, że to właśnie maile stanowią fundament niezbędny do budowania społeczności wokół marki lub jej oferty. Z tego względu na rynku powstaje wiele narzędzi, które nie tylko automatyzują proces wysyłki wiadomości, ale również pozwalają ustawić odpowiednią datę, czy rodzaj treści do danej grupy odbiorców. Dzięki temu konkretny adresat może odnieść wrażenie, że treść została napisania bezpośrednio do niego.
Nie ulega wątpliwości, że czas jest najcenniejszym zasobem każdej firmy. Jest to waluta, której nie da się mnożyć, wykorzystać w późniejszym terminie, czy odzyskać po stracie. Dlatego coraz większą popularnością cieszy się podejście określane mianem Real Time Marketing, które zakłada promowanie produktów i usług poprzez komunikaty nawiązujące do bieżącej sytuacji społeczno-politycznej. Marki, które decydują się na wdrożenie Real Time Marketingu do swojej strategii nie mogą pozwolić sobie na ręczne wysyłanie treści, w szczególności, gdy mają one trafić do tysięcy adresatów. Na szczęście z pomocą przychodzi automatyzacja, która pozwala błyskawicznie dostosować przekaz i wysłać go za pomocą różnych kanałów do konkretnych segmentów odbiorców, bez konieczności zaangażowania wielu osób.
Jakie kanały komunikacji wyróżniamy w automatyzacji?
WIADOMOŚCI SMS
SMS-y to niezwykle efektywny rodzaj kanału komunikacji pod kątem konwersji. Większość klientów odczytuje ten typ wiadomości, a to już nie lada sukces. W przypadku innych kanałów, przekazy bardzo często bywają ignorowane. Wiadomości SMS potrafią zaciekawić. Nawet jeżeli treść niekoniecznie okaże się interesująca dla odbiorcy, to komunikat ma szanse spełnić swoje zadanie, ponieważ poinformuje adresata o istnieniu danej marki. Wyzwaniem w przypadku SMS-ów jest ich długość, jednak odpowiednio przygotowana treść, która będzie zwięzła, konkretna i angażująca może okazać się dużo bardziej efektywna niż długie wiadomości, na których czytanie odbiorca nie ma czasu.
WIADOMOŚCI PUSH
Wiadomości push (notyfikacje), które pojawiają się w formie “wyskakujących” okienek w rogu przeglądarki to jedno z najczęściej wybieranych kanałów komunikacji przez digital marketingowców. W treści wiadomości push można zastosować odpowiednie grafiki, czy grupy tekstów, aby uczynić komunikat maksymalnie angażujący. Cechą charakterystyczną notyfikacji jest obecność linku, który przekierowuje odbiorcę do konkretnego landing page’a lub po prostu na stronę danej marki. Skuteczność wiadomości push wynika z braku skomplikowania i czasowego zaangażowania odbiorcy. Podjęcie działania nie wymaga od użytkownika wyrażania żadnych zgód, czy wpisywania danych. Oczywiście, każdy kij ma dwa końce i możemy również wskazać pewne zagrożenia wynikające z wyboru notyfikacji jako kanału komunikacji. Użytkownik może w łatwy sposób skutecznie zrezygnować z otrzymywania tego typu treści. Z tego względu notyfikacje w przeglądarce warto wykorzystywać jako dodatkowe narzędzie, które urozmaica formy wysyłanych wiadomości lub które ma jednorazowo poinformować o czymś użytkowników.
CHATBOTY
Chatboty to narzędzie doskonale znane każdemu internaucie i od kilku lat bardzo chętnie wykorzystywane jest przez marki w ich działaniach marketingowych. Chatbot pozwala prowadzić z klientem konwersację na podstawie wcześniej odpowiednio zaprogramowanych komunikatów. Dzięki temu w dowolnym momencie użytkownik może otrzymać niemal natychmiastową odpowiedź na nurtujące go pytania, zamiast przeszukiwać sekcję FAQ lub bloga. Co więcej, marketerzy mogą również zastosować chatboty do automatyzacji scenariuszy, co usprawni ich działania na blogach, w mediach społecznościowych, czy nawet w mailingu.
E-MAIL MARKETING
Od wiadomości e-mail każda firma powinna rozpocząć swoją drogę implementacji skutecznych form automatyzacji marketingu. Jest to niedroga forma komunikacji, do której jednak odbiorcy są przyzwyczajeni. To sprawia, że mailing jest bardzo skuteczny. Dodatkowo jest to niezwykle plastyczne narzędzie. Wysyłkę wiadomości można dostosować do indywidualnych potrzeb marki, realizować testy AB, a także spersonalizować ich treść pod kątem danej grupy docelowej. Dlaczego poruszamy temat mailingu na samym końcu? Komunikaty końcowe zostają w pamięci odbiorcy na dłużej, a jeżeli z naszego artykułu miałbyś zapamiętać tylko jedną rzecz, to powinna nią być właśnie automatyzacja mailingu.
Różne oblicza marketing automation
Powyższe narzędzia, to zaledwie przykłady rozwiązań dostępnych w ramach automatyzacji marketingu. Liczba dostępnych kanałów komunikacji stale ewoluuje, a marki, które chcą nadążać za trendami, wdrażają do swoich działań coraz więcej narzędzi i typów komunikacji. Wyzwaniem może okazać się ich koordynacja. Na szczęście na rynku pojawiają się technologie, które umożliwiają planowanie i zarządzanie wszystkimi prowadzonymi kampaniami z jednego miejsca. Co więcej, marketerzy mogą dzięki nim dynamicznie reagować na pojawiające się zmiany i szybko dostosować wysyłany komunikat, aby zmaksymalizować efektywność komunikacji z odbiorcami.