Marketing automation (MA) to termin określający oprogramowanie wykorzystywane do automatyzowania monotonnej pracy marketingowej w firmach. Systemy stojące za MA umożliwiają przeniesienie wielu powtarzalnych procesów, które dotychczas wykonywali marketingowcy, do działania w tle, usprawniając w ten sposób przepływy pracy. Co więcej, dzięki narzędziom martech możliwa jest skuteczna poprawa sprzedaży, komunikacji i lojalizacji klientów, a to nie wszystko, co marketing automation ma do zaoferowania.
Niektóre firmy uważają automatyzację marketingu za narzędzie pośrednie, idealne do wysyłania wiadomości e-mail, newsletterów czy kierowania reklam. Jednak dzięki MA można również skutecznie wdrażać najlepsze praktyki, maksymalizujące efektywność działań marketingowych i budujące relację z klientami na każdym etapie ich podróży zakupowej.
Dobrze wykonany marketing automation może zapewnić Twojej firmie liczne korzyści. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą Ci maksymalnie wykorzystać potencjał MA.
- Kategoryzacja odbiorców
Automatyzacja marketingu przynosi największe korzyści, gdy jest jak najbardziej ukierunkowana. Komunikaty kierowane do bazy odbiorców powinny być dopasowane do potrzeb danej grupy docelowej. Twoi klienci mogą mieć różne oczekiwania, dlatego warto podzielić bazę klientów na mniejsze segmenty, przypisując im odpowiednie atrybuty. Dzięki kategoryzacji dużo skuteczniej dopasujesz formę i treść komunikatu do obecnego lub potencjalnego klienta. W celu maksymalizacji efektów możesz zastosować personalizację komunikacji nawet w ramach tego samego produktu lub usługi.
- Analizuj metryki
Aby zrozumieć, co działa, a co nie działa w marketingu, bardzo ważne jest sformułowanie i śledzenie określonych metryk. Pozwala to mierzyć sukces automatyzacji. Każda optymalizacja może zwiększyć efektywność i przychody Twojego przedsiębiorstwa, a dzięki bieżącej analizie danych będziesz mógł dopasować strategię do aktualnych potrzeb, nawyków i preferencji odbiorców. Co więcej, śledzenie metryk pozwoli Ci również podążać za obowiązującymi trendami, co biorąc pod uwagę tempo zmian, nie jest prostym zadaniem.
- Bądź obecny na każdym etapie Customer Journey
Bez lojalizacji klienta nie można mówić o skutecznym marketingu. Klient na każdym etapie swojej drogi zakupowej, gdy tylko tego potrzebuje, powinien mieć możliwość skorzystania z Twojej pomocy. Nie ma nic gorszego, niż pozostawienie klienta bez wsparcia, szczególnie w momencie finalizowania zakupu. Towarzyszenie klientowi na każdym etapie Customer Journey sprawia, że przebiega ona sprawnie, a to buduje zaufanie i przywiązanie do marki oraz kształtuje pozytywne relacje. Innymi słowy, udzielając wsparcia klientom, budujesz lojalne grono odbiorców.
- Wykorzystaj MA i wyjdź z inicjatywą do klienta
Śledzenie metryk jest niezwykle ważne, jednak czasem to najprostsze rozwiązania potrafią przynieść najlepsze efekty. Warto od czasu do czasu odwrócić wzrok od danych i po prostu zapytać klientów, jakie mają potrzeby i oczekiwania oraz w jakim kierunku powinna rozwijać się Wasza relacja. Możesz w tym celu opracować ankietę, zorganizować webinar, sesję Q&A lub po prostu wysłać prosty follow-up. Informacje, które otrzymasz to bezcenny insight. Jednocześnie możesz w ten sposób przekonać swoich odbiorców, że mają realny wpływ na kierunek rozwoju Twojej marki, a nie są tylko celem działań marketingowych.
Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z marketing automation, serdecznie zapraszamy do odwiedzenia sekcji Centrum Pomocy w iPresso. Znajdziesz tam dodatkowe materiały, które pomogą Ci skutecznie wdrożyć rozwiązania MA w Twojej firmie.