Automatyzacja marketingu, podobnie jak każda inna technologia, szybko się rozwija, przede wszystkim dzięki sztucznej inteligencji i pokrewnym technologiom. Na początku tego roku Adobe opublikowało raport na temat tego, jak automatyzacja marketingu wygląda w 2024 roku i czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości. W tym poście chcemy ci pokazać niektóre z najważniejszych wniosków zawartych w tym raporcie, ale również podzielić się naszą perspektywą. Zobaczmy więc, co nadchodzi w temacie automatyzacji marketingu!
Z raportu Adobe, ale także z naszych doświadczeń i obserwacji wynika, że w najbliższej przyszłości możemy spodziewać się rozwoju pięciu trendów marketing automation:
- sztuczna inteligencja będzie częściej wykorzystywana,
- marketerzy będą koncentrować się na tzw. grupach zakupowych,
- pojawi się więcej funkcji generowania treści,
- marketing automation stanie się bardziej interaktywna (obejmuje to wbudowane czaty i webinary),
- do dyspozycji marketerów będzie lepsza analityka i atrybucja.
Przyjrzyjmy się dokładniej tym trendom, ponieważ z pewnością będą one miały kluczowy wpływ na przyszłość automatyzacji marketingu.
Zwiększone wykorzystanie sztucznej inteligencji
Nie ma już odwrotu od tego trendu – sztuczna inteligencja jest obecna niemal wszędzie. Jednak przy odpowiednim podejściu do tej fascynującej technologii nie musi to być zła wiadomość. Sztuczna inteligencja może zautomatyzować wiele powtarzalnych zadań, przyspieszyć twoją pracę i zoptymalizować wyniki osiągane w kampaniach marketingowych.
iPresso również wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, przede wszystkim do tego, aby odkrywać i analizować trendy rynkowe i konsumenckie, przygotowywać spersonalizowane rekomendacje produktowe, analizować dane użytkowników, a nawet monitorować treści pojawiające się w sieci. Jesteśmy przekonani, że chociaż sztuczna inteligencja nie zastąpi dobrego zespołu marketingowego, to może być bardzo przydatnym narzędziem.
W niedalekiej przyszłości możemy oczekiwać, że coraz więcej funkcji i rozwiązań z zakresu automatyzacji marketingu będzie opartych na sztucznej inteligencji. Jest to głównie dlatego, że większość z tych rozwiązań bazuje na danych, a to jest dziedzina, w której AI i uczenie maszynowe naprawdę się wyróżniają.
Weźmy na przykład spersonalizowane rekomendacje produktowe. Ta funkcja jest niezwykle przydatna, ale aby działała w pełni efektywnie, potrzebuje dostępu do danych z twojej strony internetowej i systemu CRM. Dzięki temu może dostosować rekomendacje do zainteresowań i potrzeb każdego odwiedzającego lub klienta. Tutaj wkracza sztuczna inteligencja; ta technologia potrafi analizować zachowania klientów nawet na dużą skalę i dostarczać im rekomendacje produktowe, które są dopasowane do potrzeb różnych grup klientów.
Koncentracja na grupach zakupowych
Nie chodzi tutaj o serwisy umożliwiające zakup towarów lub usług po obniżonych cenach. Marketing automation będzie stopniowo zmieniać się z koncentrowania się na pojedynczych leadach na skupienie się na tzw. grupach zakupowych, czyli zespołach osób odpowiedzialnych za decyzje zakupowe w dużych firmach.
Źródło: Adobe State of Marketing Automation in 2024
W najbliższej przyszłości automatyzacja marketingu pomoże ci zidentyfikować takie grupy zakupowe, które mogą się różnić w zależności od rodzaju produktu lub usługi, którą chcesz sprzedać, oraz nawiązać z nimi kontakt. W iPresso również przygotowujemy się na tę nadchodzącą zmianę. Choć indywidualne leady pozostaną ważne jeszcze przez wiele lat, prawda jest taka, że coraz więcej dużych firm podejmuje decyzje zakupowe kolektywnie, a pojedyncze osoby nie są już w stanie samodzielnie podejmować takich decyzji.
Dlatego automatyzacja marketingu wkrótce umożliwi ci dotarcie do różnych osób w ramach jednej grupy zakupowej i komunikowanie się z nimi z różnych perspektyw oraz za pomocą różnych argumentów. Tutaj również przydaje się personalizacja.
Więcej zautomatyzowanego contentu
Prawie wszystko, co robisz w marketingu, opiera się na treściach. Newslettery, posty blogowe, reklamy i powiadomienia push są zależne od contentu. Dynamicznie generowane, spersonalizowane treści to coś, czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości, a automatyzacja marketingu może to znacznie ułatwić.
Ponownie, jest to coś, na co także przygotowujemy się w iPresso. Nasza funkcja content automation może wkrótce zostać uzupełniona o inne rozwiązania, umożliwiające naszym klientom generowanie dynamicznych i spersonalizowanych treści na dużą skalę. Jest prawdopodobne, że w niedalekiej przyszłości również i inne funkcje MA będą miały wbudowane rozwiązania generative AI, umożliwiające np. wysyłanie tysięcy spersonalizowanych powiadomień push lub wiadomości tekstowych do docelowych odbiorców.
Ponad 25% liderów marketingu twierdzi, że sztuczna inteligencja została już wdrożona w ich codziennych działaniach marketingowych. Dla porównania, jedynie 13% maruderów (termin używany przez Adobe określający osoby opóźniające wdrażanie nowych technologii) robi to samo.
Źródło: Adobe State of Marketing Automation in 2024
Więcej interaktywności – wbudowane chaty i webinary
„Wielu liderów marketingu już dzisiaj ocenia korzyści płynące z przejścia z zewnętrznych narzędzi do czatów i webinarów, które będą wbudowane bezpośrednio w ich MAP [platformę automatyzacji marketingu]” – pisze Adobe.
Być może wkrótce automatyzacja marketingu pomoże w poprawie interaktywności twojej firmy i obsłuży jeszcze więcej kanałów komunikacji, takich jak czaty i webinary. Chociaż zautomatyzowane webinary oparte na sztucznej inteligencji jeszcze nie funkcjonują, kto wie, czy nie będzie to możliwe za kilka lat? Jak widać, liderzy marketingu już analizują dostępne opcje i przyznają, że wbudowane funkcje czatów i webinarów są kluczowe dla ich rozwoju, co potwierdza ponad 75% odpowiedzi.
Źródło: Adobe State of Marketing Automation in 2024
Lepsza analityka i atrybucja
Ostatni trend, który chcemy poruszyć, jest oczywisty dla każdego menedżera marketingu. Zrozumienie, że marketerzy potrzebują precyzyjnej analizy i atrybucji marketingowej, aby doskonalić swoje kampanie, jest kluczowe. Respondenci Adobe zgadzają się z tym, uznając lepszą analitykę i atrybucję za kluczowe elementy ich działalności.
Źródło: Adobe State of Marketing Automation in 2024
Możemy się spodziewać, że w niedalekiej przyszłości platformy automatyzacji marketingu (MAP) zostaną zintegrowane z jeszcze większą liczbą źródeł danych, co umożliwi pomiar większej liczby touchpointów oraz innych istotnych danych dotyczących Twoich działań marketingowych i sprzedażowych.
Już nad tym pracujemy w iPresso, stale włączając do oferty nowe źródła danych i ulepszając nasze możliwości analityczne. Dla przykładu niedawno wdrożyliśmy integrację naszej platformy z Google Ads, dzięki czemu nasi klienci mają dostęp do większej ilości danych na temat swoich działań PPC.
Podsumowanie
Przyszłość marketing automation można krótko podsumować jako więcej danych, więcej integracji, więcej interaktywności i więcej sztucznej inteligencji. Technologia ta będzie się rozwijać, zapewniając marketerom dostęp do nowych funkcji i rozwiązań, które usprawnią ich pracę – takie było założenie od samego początku.
Jeśli chcesz zwiększyć efektywność swoich działań marketingowych i sprzedażowych, warto rozważyć wdrożenie marketing automation w swojej strategii. Zapraszamy do skorzystania z 30-dniowego darmowego dostępu do iPresso. Mamy nadzieję, że ten okres próbny pozwoli Ci dostrzec, jak MA może poprawić Twoje działania i osiągane rezultaty.